با تحریم کالاهای دشمن بر اصول و اساس قرآنی و روایی قاعده نفی سبیل و حرمت دوستی با کفار و حرمت تشبه به کفار می توان تحریم دشمن را شکست. نیازمندی با به کفار سبب تحریم بیگانه را فراهم می سازد.
امام علی (ع) فرمودند:
به هر کسی که خواهی محتاج باش که در آن صورت اسیر او خواهی بود (بحارالانوار، ج77، ص 421).
طرح حمایت از تولید ملی
مقام معظم رهبری فرمودند: یکی از رکن های اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی است. معلم و مسئولان آموزشی به مصرف تولیدات داخلی اهمیت بدهند از همه نظر پوشاکی تا لوازم تحریر و نظایر اینها ابتدا خود استفاده کنند سپس قانونی در مدارس و اداره آموزش و پرورش به تصویب برسد که هیچ کس حق ندارد از جنس خارجی استفاد نماید همچنین اقلام و اجناس ایرانی تبلیغ شود و برای همگان معرفی گردد.
آیات و روایات متعددی برای اثبات حرکت تشبه به کفار مورد استناد قرار گرفته؛ از آثار و عواقب، مفاسدی است که بر عمل تشبه مترتب میشود؛ مانند این که تشبه به کافران، موجب سلطه آنان بر مسلمانان در زمینه سیاسی، نظامی، اقتصادی و مانند آن شود. بدین نحو که مثلاً تشبه مردم به کفار در سطح گسترده، برای کفار توهم همراهی مردم با آنان را ایجاد نماید و زمینه حمله نظامی آنها را فراهم سازد. یا آن که تشبه به کفار در انظار جهانی، به معنی اعراض مردم از حکومت اسلامی تلقی شود و موقعیت دولت اسلامی در روابط بینالمللی تضعیف شود و یا آن که بر تشبه به کفار، مفاسد اجتماعی مترتب باشد و یا آنکه موجب ترویج دین کافران گردد. در اینگونه موارد، علاوه برحکم تشبه به کفار، عنوان حرام دیگری نیز بر آن مترتب میشود. برای توضیح مطلب، از میان آثار و عواقب مورد اشاره، مسئله سلطه بهعنوان نمونه مورد بررسی قرار میگیرد.
حرمت تشبه به کفار از نظر قرآن کریم
خداوند متعال فرمود:«وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا»؛ خداوند هرگز برای کافران، بر مؤمنان راهی (برای تسلط) قرار نداده است.(نساء/141)
واژه ی {سبیل} نکره در سیاق نفی و افاده عمومی میکند؛ بدین معنی که در شریعت اسلامی برای کافران، هیچ راه تسلطی بر مسلمانان قرار داده نشده است. ازاینروی با این آیه، بر عدم جواز تسلط کفار بر مسلمانان در تمام زمینهها میتوان استدلال کرد؛ چنانکه فاضل مقداد میگوید: فقها با این آیه بر مسائل متعددی استدلال میکنند. آنگاه خود، نه مسئله را برشمرده و در پایان گفته است: بهطور کلی هر چیزی که موجب دخول مسلمان در ملک کافر یا موجب سلطه کافر بر مسلمان گردد، به دلیل آیه یادشده باطل است.
بنابراین چنانچه تشبه به کفار، موجب سلطه آنان بر مسلمانان گردد، عمل تشبه، تعاون بر اثم بوده و از این بابت نیز مصداق حرام خواهد بود.
و آیة «وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ»؛ در گناه و تعدی دستیار هم نشوید.» (مائده/2). با خرید کالاهای خارجی به قدرت اقتصادی و سیاسی و نظامی آن کشوره ها کمک کرده ایم و با آن قدرت نظامی بسیاری از مسلمانان شیعه و سنی بی گناه را می کشند.
قرآن کریم به صراحت در آیات متعدد به مردم فرمان می دهد که به طاغوت ها چه سیاسی و چه اقتصادی کافر شوید و از آنها روی برتابید مانند استقلال و عزت مسلمان (فتح/29، فاطر/)10؛ نپذیرفتن سلطه کافران( مائده/51 - 52) ، حرمت ارتباط به مشرکان (آل عمران/118) .
و روایاتی از قبیل:
1- عن ابی عبدالله ـ عليهالسلام ـ قال: «اوحی الله عزوجل الی نبی من انبیائه قل للمومنین: لاتلبسوا لباس اعدائی و لاتطعموا طعام اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدائی کما هم اعدائی»؛ امام صادق علیهالسلام فرمود: خداوند به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود: به مؤمنان بگو که لباس دشمنان مرا نپوشید و طعام دشمنان مرا نخورید و راههای دشمنان مرا نپیمایید وگرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهید رفت. (من لایحضره الفقیه، شیخ الصدوق، ج ۱، ص ۲۵۲).
2- عن ابی عبدالله ـ عليهالسلام ـ قال: «کان امیرالمومنین ـ عليهالسلام ـ یقول: لاتزال هذه الامه بخیر مالم یلبسوا لباس العجم و یطعموا اطعمه العجم فاذا فعلوا ذلک ضربهتم الله بالذل»؛ امام صادق ـ عليهالسلام ـ فرمود: امیرالمومنین ـ عليهالسلام ـ میفرمود: این امت مادامی که لباس عجم را نپوشند و خوراکهای عجم را نخورند، پیوسته در خیر هستند و هر گاه چنین کنند، خداوند برای آنها ذلت را مقرر خواهد کرد. (المحاسن، أحمد بن محمد بن خالد برقی، ج ۲، ص ۴۱۰).
افق...برچسب : نویسنده : 8ofoghenasibeob بازدید : 136