اینکه کعبه ملک کشور بخصوصی نیست. کعبه ملک احدی نیست. دلیلش چیست؟ قرآن میگوید: «سَوَاء الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ» (حج/۲۵) عاکف همان است که میگوییم معتکف شده است. در مسجد معتکف شده است یعنی ماندگار. مساوی هستند آنهایی که ماندهاند و ماندگار در مکه هستند… باد، یعنی بادیه نشینها. یعنی مکهایها و غیر مکهایها در مکه مساوی هستند. مکه ملک کسی نیست.
۲٫ ممنوعیت عبور خصوصی در مکه
حق اینکه خیابانها را خلوت کنیم، ببندیم تا فلان شاهزاده برود، را کسی ندارد.
*دلیل قرآنی این: قرآن میگوید: «أَفِيضُواْ» حرکت کنید، «أَفِيضُواْ مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ» (بقره/۱۹۹)
در مکه عدهای میگفتند چون ما از قریش هستیم یا مردم مکه هستیم، باید یک خط ویژه برویم. آیه نازل شد، شما حق خط ویژه ندارید. «أَفِيضُواْ» حرکت کنید، «مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ» از همان راهی که همه میروند، بروید. نباید یک خیابان را راهبندان کنید.
۳٫امنیت مکه در قرآن
مکه محل امن است. حتی اگر چاقوکشی به شما چاقو کشید، رفت مکه. شما حق نداری او را بگیری. باید صبر کنی، از مکه بیرون بیاید بعد او را بگیرید. قاتل را هم اگر به مکه پناه برد، نباید به او تعرض کرد.
*قرآن میگوید که: «وَمَن دَخَلَهُ» هر کس داخل مکه و مسجدالحرام بشود، «كَانَ آمِنًا» (آلعمران/۹۷) یعنی در امان است.
۴٫ حق تولیت مسجدالحرام با متقین
قرآن میگوید: تولیت مسجدالحرام برای فرد یا قبیله و خاندانی نیست.
*«إِنْ أَوْلِيَآؤُهُ» تولیت مسجدالحرام فقط، کلمهی فقط را هم قرآن میگوید. فقط با گروه باتقوا است. آیهاش کدام است.
قرآن میفرماید: «إِنْ أَوْلِيَآؤُهُ» این آیه مربوط به مسجدالحرام است. «إِلاَّ الْمُتَّقُونَ» (انفال/۳۴) حق تولیت مسجدالحرام را کسی ندارد، جز افراد باتقوا.
افق...برچسب : نویسنده : 8ofoghenasibeob بازدید : 129